top of page

vr 18 nov

|

www.treesforall.nl/greenfriday

GREEN FRIDAY 25 November

NO Black Friday... we moeten CONSUMINDEREN... en verantwoordelijker CONSUMEREN... Drink daarom Duurzame Wijn en PLANT BOMEN !!!

Registratie is afgesloten
Andere evenementen bekijken
GREEN FRIDAY 25 November
GREEN FRIDAY 25 November

Tijd en locatie

18 nov 2022, 14:30 – 25 nov 2022, 18:00

www.treesforall.nl/greenfriday

Over het evenement

Wat is Green Friday?

Op Green Friday maken we een statement tegen Black Friday: de dag waarop schreeuwende kortingen en goedkope deals ons om de oren vliegen. Op deze manier werkt Black Friday impulsaankopen en overconsumptie enorm in de hand. En daarmee putten we onze aarde in rap tempo uit.

Wines Unlimited is TROTS SPONSOR VAN MOEDER AARDE sinds 2020 en plant 150 bomen per jaar via TREES FOR ALL. Bij Trees for All geloven we dat het anders kan én moet. Daarom gaan wij op Black Friday voor Green Friday. We moedigen bedrijven en consumenten aan om te investeren in een groene planeet. Hoe? Door geen Black Friday deals aan te bieden of te kopen. En door de aarde iets terug te geven: bomen voor het Green Friday Forest!

In 2021 deden 366 bedrijven en duizenden consumenten mee met Green Friday. Samen hebben we toen bijna 38.000 bomen geplant. Daar doen we dit jaar, op vrijdag 25 november, samen met jou graag een schepje bovenop.

Waarom we moeten stoppen met Black Friday

Met alle spectaculaire kortingen en deals zet Black Friday aan tot impulsaankopen en overconsumptie. Daarbij zijn het vooral de grotere winkelketens die zich deze kortingen kunnen veroorloven. Kleine winkeliers kunnen hier vaak niet tegenop.

Ook is er kritiek op deze zogenaamde ‘kortingsacties’. Er zijn namelijk winkels die kort voor Black Friday hun prijzen eerst omhoog gooien. Die fantastische Black Friday korting blijkt dan, vergeleken met de prijs een maand eerder, helemaal niet zo hoog te zijn of nooit te hebben bestaan.

Bovendien wordt een groot deel van de (impuls)aankopen weer geretourneerd. In Nederland wordt maar liefst 40,6% van fashionitems voor vrouwen teruggestuurd, blijkt uit onderzoek van thuiswinkel.org. Bij vervoersmiddelen en accessoires is dit gemiddeld 10% en bij elektronica zo’n 9%.

Voor webshops is het soms goedkoper om geretourneerde of onverkochte artikelen te vernietigen dan opnieuw in distributie te brengen. “In Europa wordt elk jaar voor miljarden euro’s aan bruikbare goederen zoals kleren en elektronica vernietigd,” schrijft Radar. Er bestaat dus een grote kans dat jouw teruggestuurde pakketje in de verbrandingsoven belandt. Een verspilling dus, met grote impact op mens, dier en milieu.

De negatieve impact van spullen op het milieu

Al deze impulsaankopen – van kleding, schoenen, speelgoed, elektrische appraten, meubels tot een abonnement op een tijdschrift – hebben enorme impact op het milieu. Voor de productie van goederen zijn veel kostbare grondstoffen, water en land nodig. Vervolgens moeten de artikelen verscheept en vervoerd worden, waardoor er nóg meer schadelijke broeikasgassen worden uitgestoten.

Deze productie, transport en verpakking van onze spullen leidt tot ontbossing, vervuiling en uitputting van natuurlijke bronnen. Dit is schadelijk voor het klimaat, de biodiversiteit en onze eigen leefomstandigheden. Daarom roepen wij iedereen op om geen Black Friday deals aan te bieden of onnodige spullen te kopen. Het is tijd, juist nu, om te consuminderen.

Wist je dat…

  • In 2018 werd ongeveer 4% van de uitstoot van broeikasgassen in de wereld direct en indirect veroorzaakt door de kleding- en schoenenindustrie (bron: Milieu Centraal)
  • Zo’n 11% van de CO2 die je met je huishouden uitstoot komt door nieuwe spullen en kleding. Het kost energie om een mobieltje, meubelstuk, en speelgoed te maken en vervoeren. En (fossiele) energie is CO2-uitstoot. Per stuk valt het misschien best mee, maar we kopen nogal wat. (bron: Milieu Centraal)
  • Je kunt bijna 40 kg CO2 per jaar besparen door 6 kledingstukken minder te kopen. Als iedere Nederlander dat zou doen scheelt het net zoveel CO2-uitstoot in een jaar als 85,000 keer met de auto rond de wereld! (bron: Milieu Centraal)
  • De jongste generatie Z (geboren tussen 1996 en 2015), die bekend staat om haar zorg voor het milieu en klimaat, heeft een grotere zwak voor Black Friday dan andere leeftijdsgroepen. Zo is 56.6% van de Generatie Z geneigd duurzame principes aan de kant te zetten voor een goede aanbieding, tegenover 39% van de Millennials, 23.1% van generatie X en 14.7% van de Babyboomers (bron: onderzoek PanelWizards voor Trees for All-in 2022)

Tickets

  • PLANT EEN BOOM EVENT

    Choose how many trees you want to plant at Green Friday... https://treesforall.nl/greenfriday/ 2 trees is € 10 4 trees is € 20 Order via website above or via Wines Unlimited. We are going to plant them for you at November 25th.

    Betaal wat je wilt
    Verkoop geëindigd op

Totaal

€ 0,00

Deel dit evenement

bottom of page